Picasso en tijdgenoten in Slochteren

Picasso en tijdgenoten in Slochteren

Feest in de Fraeylemaborg!

De gerestaureerde borg is weer open voor publiek en vanaf 25 maart zijn er twee tentoonstellingen te zien.

Picasso en tijdgenoten bij de Fraeylemaborg

Pablo Picasso (1881-1973)  kennen we vooral als schilder, een bevlogen kunstenaar met een verrasend oeuvre. Dat hij ook prachtige keramiek maakte is minder bekend.  Dat geldt ook voor een aantal beroemde collega’s uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Het gaat om Georges Braque, Marc Chagall, Jean Cocteau, Raoul Dufy, Lucio Fontana en Maurice de Vlaminck.  Zij waren alleskunners: zij maakten grafiek, ontwierpen textiel of theaterdecors en waren ook enthousiast bezig met keramiek

Deze zeven kunstenaars  hebben langere tijd in Frankrijk gewoond en gewerkt.  Ze waren bevriend en daagden elkaar uit om nieuwe wegen in te slaan. Zo stimuleerde Pablo Picasso zijn collega’s Marc Chagall en Georges Braque om met  keramiek te gaan werken. Soms werkten ze ook met dezelfde uitvoerende ateliers.

De tentoonstelling bij de Fraeylemaborg toont de enorme creativiteit en scheppingsdrang van zeven van de meest veelzijdige kunstenaars van de twintigste eeuw.  Deze boeiende keramiek komt uit de  collectie van het Stedelijk Museum in Den Bosch, dat al ruim dertig jaar keramiek verzamelt.

 

Zonder twijfel hoort Pablo Picasso  bij de topkunstenaars van de twintigste eeuw, met veel stijlwisselingen en nieuwe “Muzen”. In 1946 raakt hij tijdens een vakantie in de ban van de keramiek. Het eerste jaar maakt hij aan de Franse zuidkust  meteen meer dan tweeduizend stuks! Picasso maakt keramiek tot een volwaardige kunstvorm. Hij kneedt de klei tot een originele vorm en beschildert deze met warme, mediterrane kleuren. Een bekend werk is een kan in de vorm van een duif, “Colombe”. Deze schenkkan met twee tuiten laat bij uitstek  Picasso’s speelse geest zien.

Voor zijn beroemde collega Marc Chagall (1887 - 1985) is klei een ideaal materiaal waar hij zijn kleurenpalet op kan loslaten. De directe en spontane werkwijze en de ambachtelijke traditie spreken hem aan. Op zijn beroemde  “Femme et fleurs”  zien we Chagall’s intuïtieve stijl die dromerig, fantasierijk en liefdevol is. Op deze kleurige vaas zien we twee naakte vrouwen en een ezel die hen bloemen aanbiedt.

De tweede tentoonstelling toont “Keramiek  in de follies”  (verrassende gebouwtjes) in het park van de Fraeylemaborg.  Eva Ouden Ampsen laat  kleurige Japans geïnspireerde schalen zien die goed passen bij de  folly “Koetshuisje” die een op z’n Japans houtgebrande buitenkant heeft. In de folly “Van bus noar bos” vormt het werk van Bertie van Drenth een eenheid met de boomrijke natuur. Het blauw-witte porselein van Irene van Breest Smallenburg siert “De Hazelnoot” en Wim de Boer maakte speciaal voor “De strotempel” gevarieerde graankorrels van klei.

Beide tentoonstellingen zijn te zien tot en met 17 september 2017. 

Elke laatste zondagmiddag van de maand kunnen bezoekers zelf met klei aan de slag in de Oranjerie naast het Koetshuis.

Deel deze pagina